När det inte blir som planerat

Idag skulle jag till en sjukgymnast vid ortopedin i Falun. Var det tänkt.
Min kropp tänkte annorlunda. Less blir man.
Inte för att jag direkt såg fram emot en lång, tröttande, krånglig dag, men att träffa denne sjukgymnast är ju ett första steg mot någon slags hjälp med min trasiga ryggrad. Det är jag inte glad över att missa.

Vi behöver ju inte gå in på detaljer; det räcker med att det fanns inte en chans i h-vete att jag kunde vara mer än några steg från badrummet och det från halv 4 inatt till framåt 12-tiden. Hej IBS, hejdå planering. Nå. Det är som det är. Jag får en ny tid och det är bara att acceptera att det inte gick idag.

pilg1

Vid 13-tiden idag kände jag mig så pass pigg att vi gav oss ut på promenad, Qvick och jag. Vi gick åt Norn-hållet från byn sett och sen upp i skogen mot en stig jag sett förut och ville utforska. Det visade sig vara en del av pilgrimsleden som går rutten Hedemora kyrka – Garpenberg – Kloster – Stjärnsund – Långshyttan – Husby – Vikmanshyttan – Norn – Hedemora. Vilken perfekt promenadväg! Tänk senare i vår, och i sommar, vad mysigt att gå där! Det lär ju inte bli hela leden i en promenad för det är 15 mil, men man kan ju gå delar av den.

pilg2

Samma ”härliga” (hm) väder som igår, men klär man sig bra så gör det inget och det är så fantastiskt ljuvligt att vara ute i skogen! Och att få dela det med en hundkompis, det är det bästa av allt.

pilg3

Ute i öppen terräng vräker snön ner, men när man kommer in bland träden märks det knappt. Där, inne bland träden, gick vi en lång stund. Förutom nån enstaka fågel var det alldeles tyst.

pilg5

pilg4

pilg6

pilg7

pilg8

Jag ville gå längre på leden, men den går uppför ”berget” och jag måste ta det lite lugnt. Större delen av den bit vi gick nu ligger i mer öppen terräng och där är det fortfarande ganska mycket snö kvar. Det är gropigt och bitvis halkigt och det gör så vansinnigt ont i ryggen när det blir felsteg för att underlaget är ojämnt. Det kommer att gå lite bättre när mer snö försvinner.

pilg9

Hemma på vår ”gata” igen.

Promenaden blev 2 km och det kan tyckas fjuttigt för de flesta, men för en värkande kropp med trasig ryggrad är det en seger! Jag får visserligen betala senare, det vet jag, men just där och då är det underbart.

8 reaktioner på ”När det inte blir som planerat

    1. Tack Lena!

      Jag vet inte om jag är tuff eller korkad, haha, men jag m å s t e ut. Jag är ett riktigt skogstroll, skulle vara i skogen jämt om jag kunde.
      Jag betalar för det nu. Fortfarande vaken när klockan närmar sig halv 2 på natten. Vansinnigt trött men alldeles för ontig för att kunna sova.
      Hur man än vänder sig har man rumpan bak. :-/

      Gilla

    1. Ja just inne bland träden var det knappt nån snö alls. Ljuvligt!

      Om du går ner på ”stora” vägen och inte går mot Hedemora utan andra hållet, mot Norn och Nyhyttan… Efter ett tag går det en väg upp till höger, går man in där kommer man förbi oss och hem till dig igen. Men den går du förbi. Strax efter går det en väg upp till vänster. Den svänger sen åt vänster vid en skylt med såna markeringar (du vet: <<< ). Där går du till höger. Där inne går som en gammal väg och bara några meter in på den går så en led upp i skogen till vänster. Där gick vi.

      Hoppas du förstår min förklaring. 😀

      EDIT: vägen mot oss och vägen man ska gå in på ligger ju mitt emot varandra, insåg jag idag. Duh! 😀

      Kram!

      Gilla

  1. jag läste i en veckotidning nyligen om en man som hade haft ryggproblem i flera år, minns ej riktigt av vilken anledning, men han hade blivit bra när han kommit till en kiropraktor… läkare mfl hade inte kunnat hitta felet men han fann felet direkt. han var dock tvungen att fortsätta behandlingar med jämna mellanrum eftersom han varit sjuk så länge. vet inte om det är nåt för dig att testa…? jag har dålig koll på sånt men kom o tänka på detta nu när jag läste det här inlägget.. mvh Anna

    Gilla

    1. Gulledej vad du är rar!

      Tyvärr är kiropraktor inte ett alternativ för mig. Det jag har ont av är att två kotor skaver mot varandra eftersom disken som fanns mellan dem är bortopererad (jag hade ett jättestort diskbråck för två år sedan). Kotorna är slitna och skadade och mer rörliga än de normalt ska vara och skaver på nerver när de ”rör” sig. Så det är, tyvärr, inget som går att dra rätt eller så.

      Men tack för att du tänkte på mig, det är så snällt! Kram!

      Gilla

Kommentera

