Game of Thrones exhibition Stockholm

Just nu (7-11 mars) pågår Game of Thrones Exhibition i Kungsträdgården i Stockholm. Vi var där i lördags.

Vi visste att det skulle bli mycket folk och att vi skulle få köa länge, men vi var inte förberedda på hur mycket folk och hur länge… Det var inte HBO Nordic heller, haha.

Utställningen öppnade kl 10. Vi anlände till kön kl 10:30. 10:45 kom personal från HBO Nordic och informerade oss om att vi med största sannolikhet inte skulle hinna komma in den dagen. Så mycket folk var det redan då. De första besökarna hade börjat köa redan vid 6-tiden på morgonen.
De kunde inte säga att det till 100% var så att vi inte skulle komma in, men risken var väääldigt stor. Jahapp. Vi grubblade hit och dit hur vi skulle göra. Skita i det och göra något annat istället eller vänta och hoppas? Mika, som bara sett ett par avsnitt av serien, tyckte inte det var värt timmar i kö för hans del så han åkte iväg för att träffa vänner så länge. Christian och jag bestämde oss alltså för att jo men vi köar och hoppas ett tag till! Vi hade ju verkligen längtat efter detta, särskilt Christian som verkligen är ett hardcore fan av Game of Thrones.

Så. Vi köade. Och köade. Och köade.
Då och då kom HBO’s personal och informerade om läget (de har fått mycket kritik för det hela men jag tyckte dom skötte sig utmärkt – man fick hela tiden information om läget och kunde därmed välja själv hur man ville göra) och länge, länge verkade det kört för vår del. Men vad fasiken, vi stannade. :-p  Nog var det dryyyygt att stå så länge och hungriga var vi, men har man trevligt sällskap så går det. Och då och då kom personalen och kastade ut chokladkakor och små chipspåsar. Chrille lyckades fånga en chipspåse. De delade också ut dryck, så på det hela klarade man sig ju bra.

Efter ungefär 3 timmar lyfte dom så spärren in till nästa köområde. Jaaaaaaa, vi kom med bland dom som släpptes fram!! GLÄDJE! 🙂 Ja, sen var det bara 3 timmars väntan till innan vi kom in på själva utställningen… 😉  😀 Men då visste vi ju säkert att vi skulle få komma in så stämningen var hög!

 

gotexhibit1

gotexhibit2

Kö runt Kungsan…

gotexhibit3

gotexhibit4

gotexhibit5

gotexhibit6

Nästan, nästan inne nu. Under det lilla vita tältet rakt fram stod järntronen. Jag hoppade dock över att provsitta den, för efter flera timmar på stående fot visste jag inte om ryggen skulle låta mig räta upp mig igen om jag satte mig ner. 😀

gotexhibit7

Jag är supersuperglad att vi bestämde oss för att stanna kvar och att vi kom in; det var så roligt att få dela detta med Christian! Och det var roligt att se alla fantastiskt vackra dräkter på nära håll.

gotexhibit8

gotexhibit9

gotexhibit10

gotexhibit11

gotexhibit12

gotexhibit14

gotexhibit15

gotexhibit16

gotexhibit18

gotexhibit17

gotexhibit13

Att ”åka upp på muren” med hjälp av Oculus Rift-tekniken var såå häftigt!! Hiskeligt högt och hiskeligt verkligt!

gotexhibit19

gotexhibit20

Ja, först köade vi till utställningen. Sen köade vi inne på utställningen. Och till sist köade vi till shopen. 😀 Men vad gör man inte. 🙂  Christian köpte sig en mugg. Sen var prio ett MAAAAT. 😀

Helt slut var vi efteråt, men jag skulle göra det igen, utan tvekan.

11 reaktioner på ”Game of Thrones exhibition Stockholm

  1. Ja, jag tror helt enkelt inte att det finns nånting i hela världen som skulle få mig att köa i sex timmar – jag skulle inte klara det heller – möjligen om jag hade en stol med mig ,-) en sån här campingvariant.

    Imponerande!

    Och har man inte sett ett enda avsnitt av detta, så förstår man det ju ännu mindre.
    Tur att vi människor är olika och grattis till er, som kom in och tyckte att det var värt all väntan.

    Gilla

  2. Ni är galna 😀 Jag har sett ett halvt avsnitt och tyckte att det var på tok för läskigt 😉 Men kul att göra något tillsammans. Vilken tur att ryggen höll! Vi köade tre timmar (för årskort till Gustavsvik, som vi inte ens använde) för ett par år sedan och jag trodde att jag skulle få bära maken till bilen sedan.

    Gilla

  3. Köat sex timmar har jag nog aldrig gjort, varken med eller utan barn. Men jag har suttit timmavis på hårda bänkar i gymnastiksalar för att följa barnen när de spelat fotbollscuper. Och jag har legat timmavis på vägarna i sydvästra Skåne, fram och tillbaks till fotbollsmatcher. Och det är värt varenda minut att få följa med dem och vara med. Och som ett resultat blev jag till slut intresserad av fotboll…

    Att dela sina barns intresse, och få lov att följa med är guld värt!

    Gilla

  4. Det verkar vara en helt fantastisk utställning och vilka kläder! Jag är också ett stort fan av GOT och förstår verkligen att ni köade så länge OCH att det var värt det!
    Vilken upplevelse!

    Gilla

    1. Ja det var såååå kul att få se kläderna på riktigt!!
      Och att åka upp på muren….jisses!! Jag som är fruktansvärt höjdrädd…det var tur jag höll i mig i båsets sida, annars hade jag tappat balansen tror jag. 😀
      Man stod i hissen och åkte upp äääända upp på muren, sen ”knuffades” man ut på en avsats där uppe och stod och såg ner…. HUUUU. 😀
      Men HÄFTIGT var det!!

      Gilla

  5. Jag och en kollega var där i går (utan barn) och behövde bara köa en timme och nästan inte alls där inne. Mycket roligt att få se dräkter och föremål så nära (jag petade ganska mycket på dem också, såg inga skyltar om att man inte fick – fast jag fick skäll av min sjuttonåring som var där nyss;-). Vi lyckades bli förintade av drakeld och ta selfies – fast ingen greenscreen – med whitewalkern också. Och givetvis åkte vi upp på muren. Någon shop såg jag inte ens till, var var den?

    Gilla

    1. Ja, hade vi kunnat hade vi nog valt att komma tillbaka en annan dag, men nu var inte det möjligt.

      Shopen låg bakom järntronen. När man kom ut på baksidan gick man till vänster så var den där.

      Gilla

  6. Yngsta dottern var där… Köade, ja… Men, kom in. Salig… Kom många foton om man säger så. Försöker få mig lika biten. Lyssnat på en av böckerna, eller om det är två, hihi. Inte sett sk filmatisering, nä.
    Må så gott…
    BimHD

    Gilla

Kommentera

