Skogsfika och geocaching

Vansinnigt rastlös idag och ganska fint väder (mulet men +8 grader) så jag packade fika och så gav vi oss ut, Qvick och jag. 4,4 km blev det totalt, i kringelikrokar hit och dit. Hade bestämt mig för ett par cachar jag skulle hitta. Första stoppet blev gamla idrottsplatsen för cache nr 1.

geo6

Qvick ligger och väntar medan jag letar.
Den cachen var lätt att hitta så det gick fort. Sen satt vi där på trappen en stund och filosoferade lite innan vi gick vidare.

geo7

Vi bestämde oss för att gå längs den gamla järnvägen. Rakt och fint går den mellan vägen och sjön. Det är säkert himla fint här sommartid.

geo4

geo3

Idag var det mest lerigt. Ordentligt så. Men gick man i kanten klarade man sig hyfsat undan det värsta.

geo2

geo1

geo5

Här går skoterleden över sjön. Vi höll oss på land dock. Jag går inte på isar, inte ens mitt i vintrigaste vintern, basta.

geo8

geo9

geo10

Efter ett tag gick vi upp på vägen igen och sen in på en mindre väg upp mot Kartjärn, där vi gick in i skogen för jag hörde hur det porlade så fint. Vi kom till den här fina bäcken.

geo11

geo14

Finfint fikaställe, så fram med sittdyna och fika! Jag hittade en perfekt stubbe att sitta på.

geo12

Aldrig smakar kaffe/fika/mat så gott som ute i naturen!

geo13

Där vi satt länge och bara njöt!

geo15

Vidare, sen. Upp mot nästa cache.

geo16

Qvick väntar medan jag skriver i loggen. Den här cachen var inte heller svår, men tog ändå en liten stund att hitta. Ledtråden var ”gran” och det fanns ju några att välja på. 🙂 Men fullt hittbar även utan ”riktig” gps, helt perfekt ”promenad-cache”.

geo17

Vi fortsatte längre in och kom fram till tjärnen, och någon slags klubbstuga tror jag. Skoteråkarnas, kanske? Fint var det i alla fall!

geo18

geo19

geo20

Is på tjärnen men vi stannade på land. Njöt av lugnet och utsikten.

geo21

Där på högra sidan av kullen har det tydligen varit slalombacke förut.

geo22

Om jag fick välja precis hur jag skulle bo, vad jag ville, då skulle det vara så här! Ja, alltså en ordentlig stuga med el och wc osv, men tomten.., precis exakt så här skulle jag vilja bo! Smack plopp mitt i skogen, bara. Jag behöver ingen trädgård, det intresserar mig inte. Jag skulle älska att bo mitt i så här.

geo23

Hejdå, fina lilla stugan.

geo24

geo25

På tillbakavägen gick vi in på gamla idrottplatsen igen och där tränade vi en stund och avslutade med lek och bus.

geo26

Nu är vi hemma igen. Trött och nöjda. Qvick sover gott och jag ska ta det väldans lugnt jag med. Ryggen tycker det är så där med detta promenerande och gående i skogen, men va fasen.., det är det värt! Nu kan jag sitta här och ha ont, skitsamma. Det var så underbart att vara ute!

8 reaktioner på ”Skogsfika och geocaching

  1. Det är kul att följa dina vandringar. Jag kunde ha tagit bilderna själv. Jag gick i samma skog för ett par dar sen.
    Har du inte bott så länge i Vikmanshyttan? Visst har det varit en slalombacke vid Karttjärnen. Jag hade ingen aning om att det fanns geocaching här i området.
    Kan vi inte träna hund tillsammans, jag har ett par som är i skriande behov. Jag brukar träna andra i parken nedanför dig, men det är sämre med att komma till skott med sina egna 😦
    Kram

    Gilla

    1. Ja det är tack vare dig jag hittade till tjärnen. 🙂

      Nej, jag har bara bott här sedan september, och är inte från trakten alls heller, så det mesta är obekant för mig. 🙂

      Det finns massor med cachar i byn, både ”centralt” och runtom i skogarna. Flera på museumets område och massor runtom sjön.

      Jo jag tränar supergärna hund tillsammans med dig!!
      Jag skulle så gärna vilja gå kurser hos klubben t.ex. men med min budget just nu är det bara att glömma. :-/ Så ja, jättegärna!!

      Kram!

      Gilla

  2. Åh, en geocachare till… Hihi… Fast på lite olika håll?
    Min rehab efter senaste ryggoperationen… Den första togs med gåbord… Lär inte bli många T5or, men vaddå… T5 behöver ju inte alltid innebära klättringsutrustning…
    Införde geocachesticke… Måste alltid ha något för händer när man är ute å åker till utgångsplats, eller mellan cacher. Ja, det börjar bli att få åka en bra bit, hm…
    Må så gott…
    BimHD

    Gilla

Kommentera

