För att en besatthet inte är nog?

Jag har bestämt mig för att lära mig brodera. Det är något jag alltid velat greja med, men det har inte blivit av förrän nu. Helknasigt att vänta tills man är snudd på 44 år när man velat göra det sen man var barn. Helknasigt är nog att ta i i underkant, förresten. Aaanyway. För nån månad sen beställde jag ett litet yllebroderikit (det är främst yllebroderi som intresserar mig. Eller, i alla fall den sortens motiv som är vanliga där.) från Tulips & Roses, ett sånt här: Fågel Fenix broderisats svart.

Sen kom jag på att jag inte har nån båge, så det blev liggande tills jag i förra veckan köpte mig en på Erikshjälpens second hand. Och då fick jag stora skälvan. Eller, i alla fall en liten skälva. Insåg att jag nog borde prova de inblandade stygnen innan jag ger mig på de ”riktiga” grejorna, så jag köpte en stuvbit vitt linnetyg och en påse blandade ullgarnssnuttar, även det på Erikshjälpens second hand. Med hjälp av finfina brodera.nu och Sublime Stitchings Hand Embroidery Tutorials satte jag igång.

forstabroderiet

Vad det är? Ingen aning! Jag bara sydde på som det föll mig in allt eftersom. Vilket är väldans skönt och befriande på ett sätt. Inga krav på att det måste ”bli” nåt särskilt. 1:an är för att det är mitt livs första broderi (förutom korsstygn, men dom räknas inte riktigt känns det som). Roligast att göra var de franska knutarna!

Sen jag gjorde den här lilla…saken.., har jag broderat fler små tester och det är vansinnigt roligt!

6 reaktioner på ”För att en besatthet inte är nog?

  1. Brodera är riktigt roligt och vackert blir det också. Jag började som litet barn och har de bonaderna och tavlorna kvar, sen kom en period under studenttiden i Uppsala då det blev otroligt populärt med Clara Waever, att koppla av med något helt annat, vi broderade de allra vackraste blommor i tusen nyanser minst:-), har jag också kvar inramade en del, andra i linneskåpet. Sedan blev det lite småsaker, mer fritt som du gör, att klistra på tändsticksaskar, vi gjorde julkort m m:-). Kul är det och nu broderar jag ingenting men vem vet? Kanske tar upp att räkna linnetrådar igen. Spännande att se var du gör, roligt att hitta på eget.

    Gilla

  2. Wow! Är det ditt första försök, då vill jag gärna se fortsättningen. Vad kul att du vågade dig på de franska knutarna. Visst är det roligt när man väl fattar hur man gör dem.
    Lycka till med fortsatt broderande!

    Gilla

  3. Broderi är lika kul som stickning tycker jag! På ditt förstlingsverk ser jag ett äpple? – kunskapens frukt.
    Kanske en omedveten symbol för att du ökar dina kunskaper i broderi. Nej, nu blev det väl kvasifilosofiskt! Fint blir det i alla fall!

    Gilla

Kommentera

