Det var (inte) om aftonen

Det var på eftermiddagen, men lika ljuvlig var känslan som den i Dan Anderssons fina text, ändå.

Det var om aftonen som sommaren flög rakt i famnen min,
och jag log som i min späda barndomstid,
och röda, röda blomster i mitt hjärta gingo in
som en doft som var som evighetens frid.

Det var om aftonen jag älskade som jag ej älskat förr
och all världen var min sköna mörka brud,
och mitt hjärta stod på gavel som en salighetens dörr
med en ingång till förbarmandet och Gud.

Jag älskar den texten och jag älskar när Hootenanny Singers sjunger den tonsatta versionen.
Jag är inte en religiös person, men texten/visan går alltid rakt in i hjärtat och just så där uppfylld och salig känner jag mig stunder som denna.

wiggy1-2

broder

rally1

Vi satt ute på trappen, Rally, Stiggen och jag, och njöt som bara den. Och jag tänkte, att detta att få sitta så här i grönska och ljus och värme.., det räcker långt. Väldigt långt.

jgg

ute

Kanske klarar jag att rensa lite ogräs snart, och kanske kanske får jag råd att köpa några lavendelplantor att plantera intill trappen.

rally2

ute3

rally3

Varmt, varmt solsken och en vind som var lika ljuvlig den.
Trappen varm och skön av solens värme och överallt grönt, grönt, grönt.
Jag tittade på myrorna och klurade lite på ett korsord. Hjälpte en skalbagge komma på rätt köl.
Klappade katterna och drack flädersaft med citronskiva i.

ute2

Pratade en stund med min fine granne när han kom hem från jobbet. Det finns människor som är enkla att samtala med om allt redan från första mötet och han är av den sorten. Små möten som gör skillnad, som gör en glad.

krsrd

jagg

6 reaktioner på ”Det var (inte) om aftonen

    1. Gulledej Elisabet!!
      En del jobbiga saker fortfarande – allt inom vården tar en sån evinnerlig tiiiid. Men ja, jag mår bra, ändå. Jag har släppt taget om en massa saker (känslor, situationer, relationer) som inte var bra och bara tyngde ner. Känslan när man gjort det, är väldigt, väldigt skön!

      Gilla

  1. Åh så härligt! Det är verkligen en underbar årstid det här!
    Jag höll på att svimma när jag såg vad blommor kostade då vi var på blomsterlandet för några dagar sedan. Det bidde inga då. Förra sommaren grävde vi bort flera funkia och ormbunkar… nu såg jag att vi ju kunnat tjäna en slant på dem 😉
    Och förgätmigej, det säljs på riktigt också på blomterlandet. Och när vi var på marknad i Wadköping för drygt en vecka sedan, då såldes tusensköna -det har vi ju hela gräsmattan full av! Tjugofem kronor för en liten liten kruka med några små blommor som stack upp.

    Tipsar annars om panel.se!
    Det är inte värsta bästa timpenningen direkt, men rätt trevligt när man fått ihop lite poäng. Häromdagen till exempel, fick jag hem ett presentkort på 200 kronor på just blomsterlandet. Det är ju för sjutton två säckar jord OCH ett par trädgårdshandskar! 😀

    Gilla

    1. Ja, och just nu kvittar det egentligen vad de kostar, för har jag inga pengar så har jag inga pengar.
      Men man kan hoppas! 🙂

      Jag skulle vilja ha ett par lavendel precis intill trappen, för det är så härligt att dra handen genom lavendel och sen känna doften! Och sen skulle jag vilja plantera nåt större, buskaktigt som är fint och som sköter sig själv, i resten. 🙂

      Gilla

Kommentera

