Hoodeladdie hoodeladdie hoppsan vilken dag

Man lär, sannerligen, så länge man lever.
Man kan till exempel lära sig att även om man gått på lägsta dosen, så kan man få en förfärlig abstinens när man slutar med morfinplåster. (Bäst att säga det: det är inte på eget bevåg jag slutat utan på läkares inrådan.)

Förfärlig!

Fy faaasiken så dåligt jag mått de senaste dagarna, allra värst inatt och på förmiddagen idag. Huvudet höll på att sprängas, det ryckte och drog i armar och ben, jag var jättetrött men kunde ändå inte vara stilla. Vidrigt!!

Jag trodde jag drabbats av någon särskilt konstig, knäpp influensavariant eller nåt – fast jag kände mig egentligen inte sjuk, bara…konstig och öm och ryckig. Svårt att förklara. Men om du sett en filmscen med en drogmissbrukare med abstinens nån gång, så har du antagligen en aning i alla fall.

Nå, prat med rätt person och lampan ovanför mitt huvud tändes.
En citodon intogs och efter bara en kort stund var det som om någon vred om en strömbrytare och jag blev alldeles som vanligt igen. Och det är ju både otroligt skönt och inte så lite otäckt.

Morfinplåstrena gav inga biverkningar och jag märkte ingen förändring i kroppen annat än att den värsta udden på smärthuggen i ryggen försvann. Skrämmande, att kroppen så enkelt och utan spår, då under pågående användning, blivit så beroende!

Jag är just nu väldigt glad att ortopedkirurgen sa att jag inte ska ha dem mer, nu när jag fått känna på hur beroende jag blivit. Nu gäller det bara att få ordning på det här med avvänjning och fortsatt (annan!!) smärtlindring. Ja det låter hemskt att skriva avvänjning, för även om det inte är i närheten av nivån av en drogmissbrukare, så är det ju trots allt en avvänjning det handlar om.
Tyvärr är detta en del av tillvaron när det kommer till konstanta smärtor. En avvägning som måste göras, hela tiden. Många tänker säkert nu att det där är det ju inte värt, men det är svårt att tänka så när man har konstant smärta. Man måste prova sig fram. Olika mediciner fungerar olika för olika människor, och utan att prova vet man helt enkelt inte. Det är en ständig avvägning av smärtlindring och möjlighet till ett drägligt liv kontra biverkningar och dylikt.

asakv3

När jag nu mådde bättre och dessutom visste att jag inte var sjuk och kunde smitta någon, så for jag bort till Åsa. Det blev stickning och virkning, fika och prat och skratt och väldigt, väldigt trevliga timmar som vanligt.

asakv2

Ärtan var förstås med. Ärtapärtagullesnärta.

asakv1

På kvällen kom ett gäng glada finingar och gjorde oss sällskap och det blev mer stickning och virkning kring bordet.

asakv4

Bilturen hem gick genom ett hödoftande landskap med en fantastisk solnedgång som fond.

Och nu, nu ska jag lägga mig och sova ifatt. Sova normalt. Sova!
Lättad och tacksam.

Undrar vad jag får lära mig imorgon?

8 reaktioner på ”Hoodeladdie hoodeladdie hoppsan vilken dag

  1. PRECIS så upplevde jag det efter första knäledsoperationen då jag hade Citodon i stora mängder, allt på inrådan av läkaren. När jag då slutade, så fick jag våldsam hjärtklappning, ångest, benen hoppade .., det var f a s a n s f u l l t och jag blev livrädd, men förstod direkt vad som var på gång! Så hemskt!

    Och så lätt att bli beroende!

    Gilla

    1. Ja det är fruktansvärt! Jag frös och svettades om vartannat, skakade, det ryckte i armar och ben, jag hade myrkrypningar i benen, en huvudvärk som kändes som den skulle krossa min skalle. Fy.Fan.

      Citodon däremot, har jag använt förut och det har jag inte haft några problem med alls, vare sig själva användandet eller när jag skulle sluta, då bara slutade jag och fortsatte som ingenting. Så det är verkligen olika för olika människor hur man reagerar på mediciner. Fast nu vet ju inte jag vad du menar med stora mängder förstås. Jag åt en Citodon på morgonen och en på kvällen och det är ju inte mycket.

      Gilla

  2. Hej Ulrika,
    Jag har följt dig av och till ett tag nu. Det är stickningen som lockade från början, men ju mer jag läst
    så inser jag vad lika våra liv är. Jag har också fibro och år 2000 gjorde jag en steloperation i min rygg!

    Vill bara tala om att efter den operationen (plockade benbit som du ska) har jag aldrig haft det minsta
    ont, där i alla fall. Så du får inte tro annat än att detta kommer att bli bra.

    Hälsningar Susanne

    Gilla

    1. Vad roligt att du skriver så jag får veta att du finns där ute! 🙂

      Nu blir jag ju nyfiken, eftersom vi pratar smärtlindring, har du någon smärtlindring för fibron? Om du vill berätta vore det intressant att höra om! Jag har ingenting för fibron än, väntar ju på att få komma till smärtklinik och under tiden försöker jag vara utan (för alla vc-läkare säger olika och ingen av dem verkar ha ett hum…).
      Vill du inte skriva här så kanske privat i mail? sweknitter@gmail.com

      Vad glad jag blir av att läsa det sista, om ryggoperationen! Superglad!!
      Det ger ännu mer hopp. 🙂

      Kram!

      Gilla

  3. Det är så konstigt, tycker jag, att man kan bli ordinerad en sak av en läkare som en annan tycker är helt uppåt väggarna. Det visar så tydligt både hur utelämnad man är och hur viktigt det är att hamna hos rätt läkare…

    Vad roligt att du och Åsa har hittat varandra! ❤

    Gilla

    1. Ja så är det verkligen. Ortopeden sa att hade det varit för en kort tid, t.ex. efter en stor operation, eller ja, att man liksom visste ett slut på perioden, då är morfinplåster bra. Men att som jag bara gå på det månad efter månad när det inte fanns (för det gjorde det ju inte när jag fick dem) en slutpunkt, det gillade han i n t e. Och nu fattar jag ju verkligen varför. Och nu de senaste 2 månaderna hade effekten minskat, så för att fortsätta ha nytta av dem hade jag behövt höja dosen. Väldigt väldigt glad att jag inte hann till det!

      Ja det är roligt, det är extra kul när man har så mycket gemensamt. 🙂

      Gilla

    1. Jag har fått Citodon nu, som jag ska ta vid behov. Men 1 tablett bara och max 4 ggr/dag.
      Det tror jag kommer bli jättebra.

      Gilla

Kommentera

