Söndagsbilder och döskallesockor

snd1

Det blev en fin söndag också, med massor av solsken och värme.
Jag satt ute hela dagen, varvade mellan korsord, bok och stickning. Då och då ingendera utan bara halvsovandes i den sköna, sköna värmen. Sov inte så bra under natten för ryggen värkte och högg, så det var väldigt skönt med vila och värme.

snd3

Qvick. Bästa polarn. Aldrig långt borta. 🙂

snd2

snd4

Katterna sover mest på dagen. De gillar att vara ute om natten – det är väl alla smarriga gnagare som kommer fram då som lockar kan jag tänka…

snd5

Framåt kvällen regnade det lite. Jag tyckte det var härligt med regnljudet och den friska luften när jag skulle sova. Katterna hade inte samma uppfattning; dom kom in högljutt protesterande. 😀

doskallesockor

En vän frågade om jag kunde tänka mig att sticka sockor till honom. Det kunde jag.
Han önskade sig sockor med döskallar på, så det får han såklart.
Jag provade några olika döskallevarianter jag hittade på nätet men blev inte nöjd med någon av dem. Jag ville ha enkla, tydliga döskallar. Det slutade med att jag ritade ett eget diagram, så här ser det ut:

doskallediagram  doskallediagram2

Eftersom jag stickar döskallarna på sockor som jag stickar uppifrån och ner, så använder jag diagrammet upp och ner. Om du vill använda det och stickar nedifrån och upp ska du förstås använda det ”rättvända”.

Sockorna stickar jag i Austermann Step, med stickor 2,5 mm. Jag lade upp 64 maskor och stickade vriden resår (med vriden menas att jag stickar de räta maskorna i den bakre maskbågen, då blir det den där effekten). Efter resåren stickade jag 5 varv slätstickning i svart innan jag började med döskallarna – och jag ökade 1 maska på första varvet så att jag fick 65 maskor. Då får det plats 5 döskallar runt, med två maskor (i svart) i mellanrummen.

4 reaktioner på ”Söndagsbilder och döskallesockor

  1. Åh dom sockorna gillar jag!!
    Jag stickar mitt allra första par sockor nu… Jo en del är sena i starten och lär sig det i 40-års åldern.. 😉 Blir dom okej ska jag banne mig också sticka döskallesockor någon gång. 🙂

    Gilla

    1. Vad roligt att du gillar dom! 🙂 Fick just tummen upp av beställaren med, så det känns bra. 🙂

      Ja alltså, jag har stickat till och från i 40 år och inte har jag lärt mig/provat allt än. Det är ju det som är så bra med stickning – det finns alltid nya saker att testa! 🙂

      Gilla

  2. Hi, vilket kul mönster på sockorna 😀
    Och så mysigt katterna ser ut att ha det. Chipper rymde ut härom dagen och nu vill hon mest bara ut igen, trots att hon blev livrädd för en skata… Det är nog bara en tidsfråga innan hon är på fel sida husets väggar igen för hon är rackarns snabb.

    Gilla

    1. Ja jag tycker mönstret blev bra. 🙂

      Motorboysen är slö-, mys- och gosexperter de lux. 🙂
      Ja när dom väl bestämmer sig för att dom SKA ut, då jäklar är dom snabba! Michelin är som en oljad blixt i såna sammanhang. 🙂

      Gilla

Kommentera

