En fredag i bilder

Idag är det EFIT-dag. Fler som dokumenterar sin dag i bilder hittar du här.

efit19jan1

08:00-ish
Sms-pratar med en vän.

efit19jan2
09:00
Frukost: kaffe och Time Team.

efit19jan3
10:00
Stickar på Calligraphy Cardigan och ser på…Time Team. 🙂

11:00
Då stod jag i duschen.

efit19jan4
12:00
Vårdcentralen.

efit19jan5
13:00
Då har jag fått fler träningsövningar av min sjukgymnast.

efit19jan6
14:00
Hemma igen hos glad hund. 🙂

efit19jan7
15:00
Försöker vila bort en djävulsk huvudvärk.

efit19jan8
16:00
Ute stormar det och regnet ööööser ner och slår mot fönstren. Eländesväder, verkligen. Tur då att man har ullkläder att gosa in sig i och en hund som gärna ligger nära och värmer. 🙂

efit19jan9
17:00
Då får jag denna av en kompis, haha. 😀

efit19jan10
18:00
Sitter och läser. I mitt öra kurrrrrar och kurrrrar det. 🙂

efit19jan11
19:00
Då kokar jag ägg. Ett par ska ingå i kvällsmat, resten sparas i kylen. Bra att ha färdigkokta ägg om man blir sugen på nåt.

efit19jan12
20:00
Stickar och ser på mer Time Team. Qvick sover gott.
Vi har varit ut en snabbis; mer än snabbis blir det inte när regnet ööööser ner. Qvick hatar regn.

efit19jan13
21:00
Mitt fredagsmys kommer inte ur en prasslig påse…
Jag saknar inte godis och chips, dels för det helt enkelt finns så ytterst lite sånt som jag faktiskt tycker är gott (choklad är ett undantag, det älskar jag, men det tål inte min mage) och dels för att suget efter sånt krymper nåt otroligt när man äter lchf-kost.

Ja sen blir det inga fler bilder tror jag, för det jag planerar att göra resten av kvällen är sticka, sticka, sticka. Inte så mycket variation i de bilderna… 🙂

Annonser

Dagens träning

trn

Hemmaträning idag:

Knäböj 15 långs., 15 snabba – vila – 15 långs., 15 snabba – vila – 15 långs., 15 snabba – vila – 15 snabba – vila – 15 snabba

”Kissande hunden” 2 x 10 rep/ben

”Hälsande hunden” 2 x 16 rep omväxlande höger/vänster

Crunch 3 x 10 rep

Ryggresning 1 x 10 rep

Plankan 3 x 60 s

Flyes på golvet, 4 x 10 rep

Hantelrodd, 10 st/arm x 4

Knäböj 15 långs., 15 snabba – vila – 15 långs., 15 snabba

 

Kål och kofta

cal21

Calligraphy växer. Det är bara slätstickning men jag tycker det är en rolig stickning. Perfekt ”tv-stickning” också om man får dille på nån serie eller så. Just nu ser jag om en massa Time Team-avsnitt; en riktig favoritserie.

matl1

Jag har fixat mig ett gäng matlådor. Jag kan tycka matlagning är jättekul, men inte varje gång: vissa dagar är jag trött eller har fullt upp och det blir slarvigt och trist. För att äta bättre har jag bestämt mig för att se till att ha färdiga matlådor till en hel del av veckans måltider. Jag har också gått tillbaka till lchf-kost igen, för min mage mår verkligen inget vidare av ”vanlig” mat och jag är less på att ha en olycklig, krånglande mage – något jag inte har när jag äter lchf-kost.

Idag har jag lagat två grytor: en med fläskkött i och en med kyckling i. Basen är dock densamma för båda grytorna: passerade tomater, kokosmjölk, vitlök, chili, curry, gurkmeja, ingefära, salt, peppar. Smaker jag verkligen älskar!

Till det äter jag lättkokt blomkål eller vitkål (jag älskar vitkål!) som jag stekt mjuk i lite smör. Gudagott!

vitk

 

Pirelli

pirelli

Rallys söta, söta lillebror Pirelli. 🙂

Jag är i Striberg ett par dar och är hund- och kattvakt hemma hos Marcus.
Har just tränat, med två hundar och denne Pirelli som skeptisk publik. 😀

Dagens träning blev:

Bäckenlyft, 10 st x 4
Squats/knäböj, 10 st x 3
Enbens sätesbrygga, 3 ggr/ben x 4
Plankan, 60 s x 3
Hantelrodd, 5 st/arm x 4
Axellyft åt sidan med hantlar, 5 st x 4
Flyes på golvet, 5 st x 4

Och nu, nu ska jag avsluta med ett bubbelbad. Häpp!

 

The most effective way to do it, is to do it!

Så är det ju faktiskt.
Många kallar mig duktig som tränar, och jag uppskattar omtanken, jag förstår avsikten med det och det värmer. Massor! Gullingar!
Många fortsätter sedan med ”snart ska jag också” eller ”jag önskar jag hade sån karaktär”… Men vet ni, det handlar bara om två saker: att bestämma sig och sedan göra det.

”Jag ska bara…”
”Sen när jag X, då ska jag Y”
”Jag är för trött”
”Det är för kallt”
”Jag hinner inte”

Om man hela tiden tänker så.., ja då lär det aldrig bli av. Jag vet, för där har jag varit i år efter år. För några månader sedan bestämde jag att nej nu jäklar får det vara nog med undanflykter. Och så började jag träna. Och har fortsatt sedan dess. Enda uppehållet jag haft är veckorna efter hysterektomin, då jag varken kunde eller fick träna.

Ja, jag går upp i ottan för att träna. Och ja, jag är äckeltrött och sängen är varm och skön och ute är det kallt och mörkt och bilen är svinkall och jag vet inte allt. Det är skitmotigt de flesta morgnar! MEN: så fort jag är på gymmet är jag – varenda gång – så otroligt glad att jag tog mig dit. Och efter ett tag blir det en vana. En man absolut inte vill vara utan eftersom man mår så bra av den.

”Jag ska bara…” – Det där ”bara” kan du göra efter träningen.
”Sen när jag X, då ska jag Y” – Kommer aldrig att hända…
”Jag är för trött” – Det går över.
”Det är för kallt” – Du blir fort varm av träningen.
”Jag hinner inte” – Det gör du visst! ALLA hinner träna. Jag åker till gymmet om jag så bara hinner träna en kvart. Den bästa träningen är den som faktiskt blir av och allt räknas! Och kom inte med att du har så fullt upp – byt ut en halvtimmes tv-tittande i soffan mot en halvtimme på gymmet. Du hinner se på tv ändå…

Pekpinnar? Nej, inte alls. Hurtig och duktig? Nej jag ser det inte så.
Jag är bara jävligt envis och jag har bestämt mig.

”Jag ska bara…”
”Sen när jag X, då ska jag Y”
”Jag är för trött”
”Det är för kallt”
”Jag hinner inte”

Jag VILL.  Alltså GÖR jag det. Punkt.

Alla är inte glada för min skull, förresten.
Det finns gott om dom som kommer med spydiga kommentarer. ”Jaja… 😉  ”
Jag förstår det inte. Har svårt för det där nedlåtande sättet.
Men vet ni, er bryr jag mig inte om. Jag gör det här. Och jag mår bra av det.

”The most effective way to do it, is to do it.”
–  Amelia Earhart

Styrketräning

tr

Dagens träning:

Bänkpress 3 set x 10 reps, 25 kg
Skivstångsrodd 3 set x 10 reps, 15 kg
Marklyft 3 sets x 10 reps, 15 kg
Militärpress 3 sets x 10 reps, 10 kg
Latsdrag 3 set x 10 reps, 30 kg
Benpress 3 set x 10 reps, 30 kg

Alla dessa övningar ska jag inte köra på ett och samma pass i fortsättningen men de flesta har jag inte gjort förut så jag körde igenom alla nu för att testa dem. Sen blir det uppdelat på två olika pass:

A
Benpress
Bänkpress
Skivstångsrodd

B
Marklyft
Latsdrag
Militärpress

Dessa pass ska sedan varieras enligt detta.

Dagens träning

vtn

  • 10 min på bandet (jag går, springa kan jag inte mer än ett par steg och kommer kanske aldrig att kunna eftersom jag inte har någon svikt/dämpning i nedre ryggen längre och det gör oont)
  • 30 min styrka (ben)
  • 1 timme gruppgympa så svetten sprutade

Nu är jag härligt mör i kroppen och endorfinerna far runt och ger energi. Gött!

Hemmaträning

hantlar

Detta kör jag just nu, när jag tränar hemma:

Uppvärming: jag joggar på stället en stund, joggar runt lite i lägenheten och så knasdansar jag hejvilt till gladskuttarmusik. Det sista är oerhört bra för humöret dessutom. 😀

Själva träningen:

Bäckenlyft, 10 st x 4
Armhävningar på knä, 5 st x 4
Squats/knäböj, 10 st x 3
Enbens sätesbrygga, 3 ggr/ben x 4
Plankan, 60 s x 3 (60 sekunder är vad jag klarar just nu)
Hantelrodd, 5 st/arm x 4
Axellyft åt sidan med hantlar, 5 st x 4
Flyes på golvet, 5 st x 4
”Boll-ben-lyft” (jag sitter på Pilatesbollen och lyfter upp ett ben i taget), 15 ggr/ben

…och så stretcha på det.

På gymmet tänker jag gå över till mer fria vikter och mindre maskiner, tänkte mig detta.

Imorgon är det fredag och det betyder en timmes gruppgympa tillsammans med damerna, hur kul som helst! 🙂