Knista kyrka

Planen var att Qvick och jag skulle dra till skogs idag också och vara ute hela dagen och bara vara fria och njuta. Nu blåser det så hårt att vi avvaktar lite. Jag är inte jättesugen på att få ett träd i skallen och enligt SMHI kommer det blåsa 8 m/s så nja…

Så istället för skogsbilder, i alla fall just nu, tänkte jag visa lite av vackra, vackra Knista kyrka där jag var på högmässa på påskdagen. Taket är helt fantastiskt!

”På en liten höjd i ett småbrutet jordbrukslandskap ligger en av Örebro läns intressantaste kyrkor. Den byggdes under 1100-talet när kristendomen fortfarande var ny i landet. Kyrkorummet domineras av de välbevarade väggmålningarna från 1600-talet. Intill kyrkan ligger ett gravfält från järnåldern. Traditionen att begrava sina död på platsen fanns alltså redan på hednisk tid.

Knista kyrka är den äldsta daterade kyrkan i Närke. Prover från trävirke i kyrkan tyder på att långhuset var uppfört redan år 1123. Kanske var det en storman i trakten som byggde kyrkan som sin gårdskyrka? I tornet finns resterna efter ett kapell på andra våningen, troligen avsett för byggherren och hans familj. Rester efter tornkapell finns bara i två andra kyrkor i länet; Gräve och Edsberg.”
Källa: Länsstyrelsen

3 reaktioner på ”Knista kyrka

    1. Ahh, förstår. Skiljer ju en hel del här med sen påskdagen.
      (fattar inte varför det står olika Micke/kludd då jag postar så jag har grejat lite på wordpress.com nu..)

      Gilla

Kommentera

