När man nästan går under

Den här dagen är som två helt olika, fast samtidigt.
Som två lager lagda ovanpå varandra.

Å ena sidan så förfärligt stark smärta. Ovanligt mycket. Så där så jag inte riktigt vet vad jag ska göra med mig själv. Man vill klösa sig ur sin egen kropp, springa, fly – men det går ju inte.

Å andra sidan så mycket glädje!
Det har varit en UNDERBAR sommardag här. Varmt och skönt och med så många härliga ljud och dofter att jag stundvis tror jag ska svimma av salighet. 🙂 Och som om inte det vore nog: telefonsamtal som är intressanta och roliga och får mig att skratta högt trots den höga smärtnivån.

Åh vad jag önskar man kunde fotografera dofter!

Orken och energin är på minus idag, men när vädret är så ljuvligt gör det inte så mycket. Jag njuter så av att bara sitta på vår ”veranda” då. Qvick och jag har tillbringat hela dagen och det mesta av kvällen där ute.

När vi känt oss trötta har vi sovit en stund där ute i sommaren.

För första gången på länge läser jag. Idag har det varit extra bra, för det tar tankarna bort från allt ont. Jag fick två böcker i födelsedagspresent, ”Nattens cirkus” av Erin Morgenstern som jag fick av Sanna och ”Gick obemärkt förbi” av Ingrid Hedström som jag fick av Elisabet. Jag började med ”Nattens cirkus”. Wow, vilken bok! Den hade mig fast på första sidan. Finurlig, intressant, annorlunda och framför allt är man nyfiken hela tiden och vill veta mer.

Och sommarkvällen är om möjligt ännu ljuvligare än sommardagen och varm och doftande och mjuk som sammet. Glädjen vinner, faktiskt, över smärtan.

Glädje. Längtan. Reslust.
Hägg. Koltrast. Humlesurr.
Liv. Levande!

Och istället för att nästan gå under av smärtan vänds det till att jag nästan går under av salighet. 🙂

7 reaktioner på ”När man nästan går under

  1. Visst är det märkligt. Har haft en period med grinig värk samtidigt som humöret verkligen varit på topp och jag har kännt mig så glad. Det är precis som att värken förstärker humöret. Vissa gånger när värken är grinig så är jag sur och tvär och bitsk och rent folkilsken. Andra gånger när kroppen är minst lika grinig skiner en som solen och är glad och positiv så omgivningen undrar om man hittat nåt väl starkt piller…

    Gilla

      1. Inte nån! Fast kanske lite ändå – för skulle humöret vara lika illa som värken så hade man nog inte mäktat med livet…

        Gilla

    1. Livet. Huller om buller.
      Och helt fantastiskt, ändå, att det kan kännas så gott trots att man har sån smärta att man tror man ska bli komplett galen.

      Gilla

    1. Exakt så är det. En stund i taget. Närvaro.
      Ny upplevelser och möten. Njuta allt man kan, hela tiden, överallt.

      Gilla

Kommentera

